PRETRAGA

OTVORITE SAJT NA VA[EM MOBILNOM URE\AJU

KO JE NA MRE@I

Ко је на мрежи: 296 гостију и нема пријављених чланова

BROJ POSETA

01850711
Danas
Ju~e
Ove nedeqe
Pro{le nedeqe
Ovog meseca
Pro{log meseca
Svih dana
353
475
3354
2325
7575
10636
1850711

0.50%
5.95%
0.81%
0.30%
0.07%
92.37%
Online (15 minutes ago):9
9 guests
no members

Ваш ИП:18.216.121.55

NAJNOVIJI KORISNICI

  • Milorad
  • Zone
  • Паки
  • tene
  • vidovi}1979

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Web Proxy


 

 

Biblija i narodno predawe kod Srba

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Адам код Срба, канон, апокриф, предање

(Утицај Светог писма на културу словенских народа)

 

Тема мог вечерашњег предавања је Библија и народно предање код Срба. Да би смо уопште могли да почнемо да причамо на ову тему, морамо прво да одредимо појмове. Појам Библија, не изазива никакве неодумице, али појам народно предање, односно народна побожност, већ ствара неке недомице. Та недоумица постаје још већа када поставимо питање односа Библије и народне побожности. Разуме се да ћемо у вечерашњем предавању моћи тек да одшкринемо ово питање.

       Када се говори о изворима хришћанства наводе се Библија и свето предање. И док је Библију лако одредити, њен обим и садржај дотле је то много теже са светим предањем. Свето предање би могли да одредимо као искуство верних које је у сагласности са Библијом. Док је Библија ограничена и њој нема шта да се дода, светом предању се сваки дан додаје ново искуство Бога.

      Када се говори о проблему христијанизације мора се имати у виду барем неколико могућих нивао приче. Први, дубина христијанизације једног појединца, јене средине, једног народа, једне породице, односно колико су они прожете хришћанством. Други је ширина, христијанизација што већег дела друштевног живота: односа између мушкарца и жене, деце и родитеља, али и христијанизација државе и њених институција. Треће докле је христијанизација стигла у географскоом смислу.

      Када се говори о христијанизацији може се говорити и о каноноској христијанизацији али и о апокрифној и најзад народној побожности. Правоверно или православнохришћанство, било оно библијско, проистекло из догматике, из одлука апостолских, помесних, васељенских сабора и учења светих отаца, или из житија светих, је нешто што проистиче из учења званичне цркве. Оно је садржано у оросима, ономе што верујемо, а што се директно супоротставља јересима – ономе што осуђујемо али и одредбама канонског права, које тачно прописују одређене области и одређена питања. Изван њих није могуће понашати се и прописивати правне норме.

     Међутим, ретко али се дешава да званична црква прихвата и апокрифе. Навешћемо само неке примере. Свакако је најпознатији мотив из апокрифа сцена Христовог силаска у Ад. Она се појављује и у Милешеви и у Пећкој Патријаршији. Други мотив је мотив шугавог пса. Подсетимо се ове приче. Шугаво псето, које сем тога изузетно ружно, прљаво, гнојаво, трчало је за апостолима и Христом. Апостоли, поводећи се за његовим физичким изгледом терали су га од себе. У једном тренутку Христос их упита, шта раде. Они му одговорише да терају ово псето од њих. Пас, је шугав, смрди, гнојав, једном речју грозан за видети и осетити. Христос је саслушао речи својих ученика. Онда се загледао у пса и рекао

-      А зар не видите како има лепе беле зубе.

Порука је јасна и без објашњавања.

      Тема мог вечерашњег предавања је Библија и народно предање код Срба.

      Ово је већ из самог наслова таква тема да би смо могли да потрошимо неколико људских живота и да не кажемо све. Могли би причати о  поророку Илији. вези Светога Илије и Огњене Марије. О огњевитим данима, односносу култ воде и Пророка Илије. Може се причати и о култу воде, односно водицама и вези овог култа са водом у Библији. Подсетимо се да је анђео божији силазио у бању Витезду, мутио воду, а први који би ушао у њу био би исцељен ма од какве болести да је боловао.

       Ми смо за вечерашњу тему изабрали Адама.

       Библија почиње са њиме, па ћемо и ми. Библијски Адам је добро позната личност и сматрамо да нема потребе да шире причамо о њему.

       Међутим, Адам има и апокрифну књигу о себи. Наравно када то кажемо мислимо на ону односно оне књиге које су преведене током историје код Срба и биле доступне Србима. Апокрифну књигу о себи има и Енох, подсетимо се још једном ове личности. Енох је један од двојице људи који нису умрли, већ је жив однет у небо. Подаци о Еноху су у Библији оскудни. Зна се да је живео пре Ноја, дакле и пре потопа. Отац му се звао Јаред и добио да га је у стошездесет и другој години. Сем њега имао је и друге синове и кћери. У шездесет и петој години Енох  је добио сина Матусала, а за њим и друге синове и кћери. Поживео је укупно триста шездесет и пет година. О његовом богоугодном животу се само каже да је поживео „једнако по вољи Божијој“ (Прва књига Мојсијева, гл. 5,  стих 18 – 24, 28 – 32). Дакле, подаци о њему су толико оскудни да можемо само да претпоставимо у чему се састојао његов богоугодни живот када је Бог одлучио да га живог одведе у Небо, а не да доживи судбину осталих људи, да умре.

      Управо ту ускаче апокриф да употпуни она сазнања којих у Библији нема. Наравно о оним личностима и догађајима која су таквог карактера да могу да заинтересују публику, односно читаоца. Али док у случају апокрифа они већном почивају на библијским личностима и догађајима, код народне побожности налазимо и личности из житија светих па су тако света Петка, и Св. Недеља рођене сестре. Сем тога негде се преузимају обреди који су настали у неким другим традицијама и даје им се хришћанско обележје.

       Како практично изгледа однос Библијског, апокрифног и Адама из српског народног предања.

       Библијског Адама ствара Бог, он свим стварима даје имена, он је први човек који има жену, синове. Он је праотац људског рода и у томе је његова величина, али он је тај због чијег греха је човек изгубио Рај, у томе је његова мана. Дакле, Библија о њему нема ни изразито позитивно ни изразито негативно мишљење.

      Апокрифна књига о Адаму доноси много више података и даје комплексније тумачење. Адам је остарио. Не може да умре. Бог му не допушта, мучи га због греха, због тога што је људски род осудио на изгубљени рај. Захваљујући трећем, најмлађем сину Сету он може да умре. Сет му је донео три прута од бора, кедра и кипариса, из Раја, Сит му је исплео венац, ставио је Адаму, свом оцу на главу, након чега Адам умире. Дакле, њему због греха није било ни дозвољено да умре, морао је да се мучи жив овде. На овом свету. Адам је умро. По њему је место где је сахрањено добило име Голгота. Пролазе векови, затим миленијуми. Долази време да се разапне Христос. Разапињу га управо на месту где је сахрањен Адам. Крст на који га разапињу је од дрвета које је изникло од она три прута. Сама Библија каже да се место где је Христос распет зове Голгота али не нуди објашњење тог имена. У подножју крстова данас се често налази мотив лобање, мотив смрти, који представља Голготу, односно Адамову главу. Дакле, апокрифи Адама гледају као творца смрти, као некога које заслужан за постојање смрти, бола и патње. Једном речју свега онога што симболише смрт.

       Да је овај апокриф доспео код Срба још у средњем веку сведоче нам рукописи али и мотив лобање у дну крста.

      Ипак, народна побожност Срба је изнедрила једно другачје тумачење Адама. То тумачење је дато кроз појам Адамско колено.

        Појам Адамско колено ми смо нашли у песми Јетрвица Адамско колено. Осим те песме, познат нам је и коментар који је о овој песми дао Миодраг Ал. Пурковић.

       У самој песми појам Адамско колено се користи за Ковиљуку. Дакле, да би разумели значење овога појма, морамо видети које Ковиљка у песми и које су то њене особине. У песми се спомињу само 4 лчноси: две јетрве Винка и Ковиљка, које имају свака по једног сина, Винка Мирка, Ковиљка Маринка. Убрзо Винка побољева и на самртној постељи се обраћа својој јетрви, коју назива сестром. Моли је да се након њене смрти брине о њеном Мирку. Па каже: када Маринку белог хлеба даје, њеном Мирку нека да корицу од хлеба, када Маринку шије кошуљу, да њеном Мирку закрпи траљицу, када изађу недељом, када Маринка посади у своје крило, њеног Мирка нека постави поред себе на земљу. Када пође у цркву, нека Маринка узме у наручје, а њеног Мирка узме за руку. Када дође Васкрс Маринку нека шије како јој је драго, а њеном Мирку чисто рухо црно. Сваку молбу завршава  речима: нек се знаде да је сиротица, да мој Мирко своје мајке нема. Дакле, молба за помоћ је јасно истакнута, али и хијерахија. Воли ти свога сина највише али ни мога немој да заборавиш.

     Ковиљка је примила к знању ове молбе али да видимо како је поступила: белог хлеба даје пре свом деверчићу Мирку, него сину Маринку, корице нема за Мирка. Кошуљица се кроји и за Мирка и за Маринка, с тим што прво за Мирка, па онда за сина Маринка. Када недељом изађу деверчића узима у крило, а сина постави поред себе. Када у цркву крену обојицу за ручице води, као да су рођена браћа. За Васкрс Ковиљка деверчићу шије рухо исто као и своме сину од чистог скерлета и зелене свиле уместо чистог руха црног.

      Дакле, Ковиљка или деверчићу даје предност или га ставља у исту раван са својим сином. Зато се каже у песми да се свако диви како Ковиљка негује њих обојицу, као да су браћа рођена.

      Како реагује средина, та средина српска која је често оклеветана ко најпоганија жена или човек. Он стрину Ковиљку благосиља: речима „Ој, Ковиљка, колено адамско“, да би се затим благослов пренео на њене родитеље који су је тако васпитали.

     Христос када даје заповести каже да су две највеће једна да волимо Бога свим срцем своји, свом душом својом. А друга да љубимо ближњег као себе самог. Дакле, Христос не тражи и не очекује већу љубав према другом него што је имамо према себи.

     Ковиљка иде даље од тога, иде даље од заповести онога који љубав тражи и очекује од оних који иду за њим. Она не љуби деверчића до границе љубави свога сина. Она се труди и успева да га воли још више, дајући му предност над својим сином. То је оно због чега је заслужила да је категоришу као адамско колено. Дакле, адамско је нешто што је у моралном погледу највише могуће, то је оно што иде и изнад онога што Христос тражи од људи.

     Дакле, можемо да закључимо српска народна побожност, за разлику од Библије, која износи и позитиван и негативан став оАдаму, за разлику од апокрифа који Адама оцрнио да не може ни да умре, да Бог ни не жели његову душу, уздигло је Адама до неслућених висина.

     Наравно мора се поставити питање чиме је Адам то заслужио, зашто је српски човек толико различит од Библије, а супротан од апокрифа. Мислимо да је одговор у чињеница да је он праотац. Како Ковиљки касније гини једини син, поставља се питање да ли је тиме она престала да буде Адамско колено, оставши без потомства. Мислим да се мора дати негативан одговор.


 

Comments powered by CComment

PREGLED NOVIH TEKSTOVA

  • Pri~a o jednom „stru~waku“ i jednom konkursu

     

    Dragi moji, onomad sam Vam pisao o ~oveku koji zbog politike nije mogao da se zaposli, za vreme socijalizma, pa se izdr`avao pi{u}i drugima diplomske, magistarske i doctorate. E, ovo je nastavak pri~e o wemu.

                Naime, dojadilo i wemu da `ivi od pisawa drugima diplomskih, magistarskih i doktorskih i re{i da zatra`i i da dobije kao i svi normalni qudi dr`avni pardom, po{to je sve bila dru{tvena svojina, a ne dr`avna, da dobije dru{teni posao.

                Konkurisao je na raznim mestima i bio je odbijen. To ste mogli i da pretpostavite.

                Ali …

                U jednoj radnoj organizaciji, {to bi danas rekli u preduze}u bio je direktnor jedan kome ne on napisao i diplomski i magistarski. Povremeno mu je pisao i radove

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O jednom piscu, koji je ostao aniniman

    Upoznao sam ga 90 – tih godina 20 – og veka u Beogradu. Ve} tada je imao preko 70. godina. Voleo je da se pojavquje i da dr`i govore na nacionalnim skupovima u to vreme. Pri tome nije bilo bitno da li su to ravnogorski, zbora{ki ili neki tre}i skupovi – bitno je samo da su bili srpski.

                Ono {to se o wemu znalo nije bilo ba{ mnogo. Poticao je negde sa dana{weg juga Srbije, Zna se da je studirao, [ta je studirao niko ta~no nije znao, Da li je zavr{io … ni to niko nije znao. On sam

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ]utawe

                    Zovem te ne javqa{a se, Do|em kod tebe ku}i i dozivam Te. Ni tada ne otvara{ vrata. Sretnem te na ulici izbegava{ me. Posao koji se koliko Tebe, ti~e i mene, ne zove{ me, ve} me zaobilazi{.

                Setih se re~i napisanih Mire Furlan. „ i onim kolegama, prijateqima i znancima koji mi svojom {utwom daju do znawa da na wih vi{e ne računam. Kome zapravo pi{em ovo pismo? Tko }e ga pro~itati? Tko }e ga htjeti pro~itati?“

                Ako sam ih nekada ne~im uvredio, {to mi ne

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ZAKONODAVNA DELATNOST KRAQA MILUTINA

     

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Mo`ete li biti ili imati pravog prijateqa?

    Da li ste ili boqe re}i koliko ste puta ~uli da se qudi `ale kako danas nem pravih prijateqa. Svi se sa vama dru`e dok im trebate, a kada ih iskoristite … Ne znam za vas ali ja sam to slu{ao takore}i svakodnevno.

    Ono {to je bilo interesantno to je da qudi koji su meni slovili kao pravi prijateqi, kukaju kako nema pravih prijateqa. Nesvesno su mi slali poruku da im ja nisam pravi prijateq. [ta sam? Ne mogu da pretpostavim. Povr{ni prijateq, poznanink ili ve} {ta ali pravi prijateq ne.

    Dobro

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Itelektualci gde ste?

    Kada sam bio mali, i{ao u {kolu, prvo osnovnu, pa sredwu, kada sam studirao, uvek su postojali qudi koji se nisu neposredno bavili politikom ali su bili kriti~ka misao dru{tva u kojem smo `iveli. Oni su bili qudi koji su tuma~ili doga|aje, komentarisali politi~ku situacuju, nudili re{ewe iz we, U tim svojim stavovima kod wih je mogao da se uo~i kontinuitet. Ono {to je moglo da se oseti u wihovim istupawima, to je odsustvo arogancije, svesnost o te{koj situaciji u kojoj se nalazimo i poku{aj da

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O odgovornosti

    Onima koji prate mog Promu}urka mogu da primate da odavno nisam objavio ni jedan tekst. To wihovo zapa`awe je ta~no i tu nema {ta da zamerim. Postavqa se pitawe za{to?

                Nije da nisam pisao ni{ta. Pisao sam nekoliko tekstova. Ali ja po navici kada napi{em tekst ostavim ga da stoji neko vreme, vratim se ispravim sve gre{ke koje vidim ili ubla`im ili promenm neke stavove i onda ga pustim. Isto sam radio i sada.

    Ali…

    Kada je Promu}urko po~eo svoj `ivot, pose}ivalo ga je desetak qudi

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Parastos u Sremskim Karlovcima po 35 put

    Sve {to vreme daqe hita,

    Sve se ve}ma pro{lost grli,

    Sve se vi{e na{i mrtvi,

    ~ine nama ne umrli.

     

    Preosve}eni vladiko blagoslovite,

    Poma`e Bog draga bra}o i sestre,

     

                 Poma`e Bog po 35 put, za redom na parastosu prvom gerilcu porobqene Evrope u borbi protiv Hitlera, protiv nacizma. Gerilcu  koji je po{tuju}i pravo odbio da prizna kapitulaciju od ne legetimnih predstavnika vlasti. Podsetimo se da je Aleksandar Cincar Markovi} bio BIV[I ministar i kao takav nije imao pravo da

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Autokefalnost SPC


     

    Write comment (0 Comments)  
  • SVE OSOLITI QUBAVQU

    ^esto ~ujem u razgovoru qudi u mojoj okolini, kako im je na poslu te{ko, kako su im kolege nesnosne, kako vlada lo{a atmosfera. Kako to prevazi}i? Kako u~initi odnose boqim?

                Razgovarao sam o tome sa mojim duhovnikom. On se nasmejao, blago me je upitao: {ta ja mislim za{to je tako? Odgovorio sam mu da je to zbog nedostatka razumevawa, nedostatka po{tovawa tu|e li~nosti i sli~no. Prihvatio je ali je rekao da postoji jo{ jedan dubqi razlog za to. Nisam mogao da u toku razgovora dam

    Write comment (0 Comments) Опширније...