PRETRAGA

OTVORITE SAJT NA VA[EM MOBILNOM URE\AJU

KO JE NA MRE@I

Ко је на мрежи: 229 гостију и нема пријављених чланова

BROJ POSETA

01850641
Danas
Ju~e
Ove nedeqe
Pro{le nedeqe
Ovog meseca
Pro{log meseca
Svih dana
283
475
3284
2325
7505
10636
1850641

0.50%
5.95%
0.81%
0.30%
0.07%
92.36%
Online (15 minutes ago):10
10 guests
no members

Ваш ИП:3.145.183.137

NAJNOVIJI KORISNICI

  • Milorad
  • Zone
  • Паки
  • tene
  • vidovi}1979

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Web Proxy


 

 

Kako dr`ati predavawe

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Прва ствар коју морате знати коме ћете држати предавања. Да ли су то ђаци, стручњаци, идеолошки профилисана публика и недефинисана публика на промоцији.

            Ђаке – студенти треба поделити у неколико група према старости.

1)    До 6 разреда,

2)    Од 6 разреда до велике матуре,

3)    Студенти,

4)    Мастераши, докторанти.

Ђаци - студенти

1) Морате да покажете да имате љубави према њима. Свака негативна емоција их плаши, рађа незаинтересованост, или одбојност. Морате причати што простијим речником да би вас они разумели. Највише водите пажњу да их не повредите, увредите. Морате пре свега да придобијете њихову љубав, па затим пажњу да би их занитересовали.

2) Долазите код оних који сматрају да све знају боље од Вас. Ви сте глупи, немате појма, ви сте смарач, досадан, научили сте неколико ствари и сада мислите да сте бог зна шта.

ПРЕМА ЊИМ МОРАТЕ СЕ ПОНАШАТИ СА ЉУБАЗНОШЋУ, АЛИ КАО КАМЕНТО ЛИЦЕ. ВАШЕ ЕМОЦИЈЕ НЕ СМЕЈУ ДА СЕ ПРИМЕТЕ. НА ДИСТАНЦИ, НЕ СМЕТЕ НИПОШТО ДОЗВОЛИТИ ДА СЕ РАСПРАВЉАТЕ СА ЊИМА. ТАДА ПОЧИЊЕ ХОРСКИ РАЗГОВОР ВИ САМИ ПРОТИВ РАЗРЕДА, А ТУ ГУБИТЕ УВЕК. НИПОШТО НЕ СМЕТЕ ДА СЕ ПОСТАВИТЕ ДРСКО ИЛИ АРОГАНТНО ОНИ ЋЕ ВАС ИСМЕЈАВАТИ У ЛИЦЕ. Ако сте мушко ученици не смете дозволити да вам приђе. Одмах ће вас оптужити да јој се удварате. Ако сте женско, муж вам слабо ради, па тражите нешто млађе и слађе. Морате да тражите чињенице, несме да прича шта мисли. Само чињенице, чињенице, чињенице. На свако показивање интимних делова тела, не реагујте! Ако нисте у прилице да избегнете, онда МОРАТЕ ПРОКОМЕНТАРИСАТИ ПА ДОБРО С ОЗИРОМ НА МЛАДОСТ НИЈЕ ТАКО НИ ЛОШЕ. НЕ СМЕТЕ НИКДА ДОЗВОЛИТИ ДА ПАДНЕТЕ НА ЊИХОВЕ ШТОСОВЕ.

3) Они су углавном изашли из пубертета, схватили су да свет не постоји због њих. Дошли су да студирају неки што воле, неки што баш не воле али им је блиско. Морате да се односи са уважавањем. Тражите знање, тражите и мишљење, мора да научи да размишља. Није историчар ко зна већ ко разуме. Треба да разуме и да објасни када јој ви поставите проблем. Морате им указати поштовање, да би они изградили самопоштовање. Мушкарцима дајете комплименте свака част, браво, они који га потврђују као некога ко уме. Жени свакој, али свакој, највише годи када кажете да је лепа али да ни њена памет не заостаје за њом. Жене изнад свега воле да чују да су лепе. Ипак, ви сте професор и зато комплименте које дајете настојте да буду слични онима које дајете мушкарцима. Понекад, али само понекад, студенткињи која се не облачи провокативно, а видите да јој фали самопоуздања, а да је сјајан студент можете и треба да дате комплимент да њена лепота не заостаје за њеним интелектуалним квалитетима.То подиже и интелектуално самопоздање.

4) Мастераши и докторанти. Са њима је најлепше и најтеже радити. Морате их пустити у свој свет. Морате се зближити са њима, њима упознате и личне проблеме, личне слабости, врлине и сл. Ви сте њихов интелектуални мама и тата. Дакле, једини родитељ. Морате их учити знању, али стално радити на њиховом оспособљавању и осамостаљивању. Ипак, успех је ствар тима. Нико није успео ако није имао сараднике. Не смеју бити љубоморни на друге у тиму. Морате их учити да су они део организма. Као што руке не могу без ногу, тело без, очију, ушију, желуца, тако они не могу једни без других. Мозак, е, па то сте ви. Морају изградити осећање свести да припадају групи, да зависе једни од других Ако заболи уво, на остале делове тела неће се обраћати пажња. А то не ваља. Стално их морате бодрити, уливати самопоуздање. Свакој особи женског пола делите комплименте не само да је лепа, него и да је шармантна, да има укуса, да ... мора да стекне самопоздање и самопоштовање. Њима дајете на увид оно што други могу само да сањају, а и не морају да знају да ви то имате.

Стручњаци. То се мисли на јавна предавања на којима треба да присуствују стручњаци. Њих можетге поделити у неколико типова.

1)    Оне из вашег шора, које познајете све тј. из Србије и окружења тзв. наши.

2)    Странаца мање, наших више.

3)    Странци више, наших мање.

4)    Ви се солиста међу њима, причате на страном језику.

1) Стручњацима из вашег шора никада немојте држати предавања. Морате да погодити о сваком питању оно што они мисле о њему у супротном ви немате појма, ко вам даде диплому. Ако су тзв. научници онда понашајте се опуштено, изнесите само чињенице. Кажите да постоје и неке претпоставке али за њих би требао још који доказ.

2) Опуштено, нема потребе да будете суздржани, самоуверени износите претпоставке за које имате сигурне доказе. Не морате их све изнети. Друга страна ће вас напасти, тада ви изнесите доказе и побијете оне које вас оспоравају и тиме ћете се показати бољим од њега.

3) Ако присуствујете међународном скупу са људима које познајете морате покушати да се договорите како да се поставите преме тврдњама које ће очигледно бити против ваше. Ако ништа друго настојте да се држите чињенице, без претпоставки, а према њиховим ставовима доведите их у сумњу ослањајући се на слабе тачке. Будите хипер критични.

4) Ви сте једини. Љубазни, на дистанци, суздржани, изнесите своје чињенице које су необориве, ни случајно износити претпоставке, да не би били исмејани због њих. Опет њихове претпоствке настојте обесмислити јер немају доказе.

Дефинисана публика. То је публика која има своје мишљење које ви треба да потврдите, а знате да је њихово мишљење тачно колико и да је човек постао од мајумна. Никада немојте да им држите предавање. Не можете да погодите њихова мишљења увек и у свему, а зато ће вас називати незналицом. Да их просветлите и научите истини. То је немогуће. Њихови историјски ставови су религиозне догме, о којима се не распавља.

Недефинисана публика. Држите се општих места, убацујете поједине податке који треба да сведоче о вашем образовању. Имајте на уму, да Срби очекују да кажете нешто што они не разумеју да би вас ценили и сматрали за стручњака. Не сме се убацивати много података јер ће то публику заморити.

 

Како се припремити за наступ

           

Наспаваност. Имајте у виду да пре него што наступите морате бити наспавани. Нипошто себи несмете дозволити да не наспавани наступите. Ако зевате то одаје утисак да нисте сконцентрисани, да се нехајно односите према ономе што радите. Дакле, на предавање само одморни.

Облачење. Облачење зависи од тога пред ким треба да говорите.

- До 6 разреда, морате имати на себи веселе боје, може и мало слободније, деца воле лепе односно лепо обучене наставнике, учитеље било мушког било женског пола.

- Од 7 разреда па на даље. Обавезно одећа која неће показивати ваше телесне атрибуте. Одећа не сме бити припијена уз тело. Нити нападна шминка и сл. ЗАПАМТИТЕ, у супротном оцењиваће како изгледате, а не како и колико знате.

- Одећа мора да буде чиста и испеглана, односно уредна. Као и обућа. Ако сте се испрљали до посла, настојте да се доведете у ред колико то можете.

Став. Зависи од тога пред ким треба да говорите

- До 6 разреда морате бити весели, опуштени, да би вас деца прихватила и опустила се да могу да уче.

- Од 7 разреда до 4 разреда средње школе, озбиљан, љубазан али обавезно на дистанци. Сви покрети морају да буду у истом темпу,  ни брзи, ни спори. Ако сте и успорени, не смете убрзати јер ће настојати да уоче шта вас нервира, као би играли на то да Вам се насмеју.

- Студенти, - опуштенији него према претходној категорији, суздржан, ако приметите да су престали да вас слушају, испричајте им нешти што ће их опустити. Разговарајте са њима, морате их поштовати и уважавати.

- Мастер и докторанти, они су вам сарадници, са њима морате да се односите са поштовањем, уважавањем, да их саслушате, њих водите у науку, учите начину понашања, опхођења, етикецији. Циљ да буду господа интелектуалци.

Наступ. Увек када долазите на предавање морате бити потпуно прибрани. Нипошто не смете бити нервозни, напети, арогантни. Требало би да делује самоуверено и опуштено. Самоувереност значи да сте сигурни у себе, а опуштеност да је ваше знање довољно и да нису потребна друга средства, да би сте им се наметнули као ауторитет. Уколико наступате пред публиком која може да буде непријатна, као превентиву случајно извадите или ставите до знања да сте наоружани. У тренутку када им показујете оружје морате се понашате као да држите хемијск оловку или наочаре дакле најнормалније. Мала је вероватноћа да ће вам онда добацивати, вређати, исмејавати и сл.

 

Предавање

 

Смиреност. У току предавања било коме да држите предавања не смете нипошто да падате у ватру, да себи дозволите да изгубите контгролу. Чак и ако неко баци петарду или вас опсује, ухвати вам се између ногу или добаци увреду морате остати прибрани и замолити га да изађе напоље. Ако он то не учини, изађите ви и одмах идите у зборницу, код директора ако је ту, код психолога, у кабинтет, ако процентие да је потребно позовите хитну помоћ или полицију.

Ваша учиноница ваша позиришна сцена. Имајте на уму: ви постављате сцењнографију, деокорацију, пишете сценаријо, драматургију, ви сте режисер и главни глумац.

 

Где гледати.

- До 7 разреда гледате их у очи са осмехом.

- Од 7 разреда и након тога гледате у тачку изнад главе у последњем реду. У очи их гледате само када желите да ставите до знања ко је ауторитет. Ако раде писмени, гледате у столове и тамо где би могла да буду средства за преписивање.

 

Како их ословљавати.

- До 7 разреда по имену или надимку.

- Од 7 разреда по презимену, то је званично. Ако је у питању припадник или припадница супротног пола, који воли да истиче своје телесне карактеристике или да се понаша као ... ипошто га не ословљавати по имену – то се доживљава као набацивање.

 

Ходање или седење.

- Морате седети када уписује час, морате седети ако вам се одвеже пертла, када уписујете оцену и сл.

- Ипак, имајте у виду да се седење тумачи као жеља за дистанцом, страх, незаинтересованост, изостанак жеље да се они којима се прича упознају са оним што се говори.

- Седење се наравно подразумева на научним скуповима где се рад само чита, а нема показивања демострација, слајдова и сл.

 

Шетња.

Практикује се у настави, а на предавањима једино ако имате нешто што треба да им показујете на слајдовима.

- Шетати морате лагано, нипошто не смете убрзати, убрзани ход се тумачи као неспретност, као страх, несигурност и сл.

-Можете и морате да убрзате ход ако се деси да неко падне, деси се незгода, неко баци петарду и сл.

- У свим осталим случајевим лаган ход, одлучан, без наглих заокрета. Нагле заокрете правити само ако предање траје увече или ујутру па треба то да их мало разбуди.

 

Како говорити

 

Положај главе.

 

- глава никада не сме да буде спуштена, осим наравно ако има разлога да погледате доле. Иначе главе увек мора бити благо подигнута, под углом од 15 – 30 степени.

- Више од тога указује на ароганцију и препотентност.

- Мање од тога на несигурност.

 

Сугласницисамогласници.

 

- За изговарање сугласника и самогласника не трошите исто време. Изговор самогласника у просеку траје 3 до 5 пута дуже. Ваш циљ мора да буде да ту разлику смањите. Због ње се некада сугласници најбоље нечују. Треба вежбати. Напиште реченицу са К, Г, Х, Ћ, Ђ, П, али и осталима сугласницима. Читајте наглас, али свесно продужавајте изговор сугласника, тако да одаје утисак као да муцате. Идеалан предавач има однос 1 : 1,5 самогл. и сугласника.

 

Првослово.

-      прво слово сваке речи, се дуже изговара него остала, прво слово сваког пасуса, сваке целине се дуже изговара и то имајте у виду. То је нормално.

 

Дисање

-      да бисте могли лепо да говорите, морате добро да дишете. Ако убрзано говорите, задихаћете се. То одаје утисак несигурности.

-      Зато је важно да говорите спорије и да правите паузе.

 

Ритам

-      вештина беседништва подразумева и да познајете ритам говорења. Дакле, никада не смете да говорите једним те истим тоном, морате правити паузе, морате знати када да повисите тон, а када да га снизите.

-      Паузе правите у неколико случајева

1)    када почињете нову тему, нови поднаслов, нову целину;

2)    када желите да нешто нагласите;

3)    када употребљавате нови појам, који до тада нисте користили, а који можете и неколико пута да поновити па чак да га понављате и у слоговима да би га слушаоци запамтили. Понављање користите само у учионици, на јавним скуповима, предавањима, научним скуповима не.

-      Тон подижете када почињете неку целину, али и када желите нешто да закључите, тада можете да подигнете тон и да направите паузу. Дакле, пауза плус повишени тон за закључак односно, за оно што је најбитније.

-      Ритам вежбате тако што кући стојећи наглас читате неки текст. Прво стојећи у месту, затим лагано ходајући уједначеним мирним ходом. Вежбајте да читате барем два пута дневно по 15 минута. Приликом читања, направите паузе код зареза, мање, код тачке, веће, код новог пасуса највеће. Дајте довољно времена сваком знаку интерпункције. Он има сврху зато се и ту налази, не игноришите га.

 

Шала на часу

-      на часу се можете нашалити ако видите да концетрација попушта, она треба да опусти слушаоце, да их одмори, да им менталну паузу да би могли да раде даље.

-      Никада, то не смете чинити на рачун неког ђака, студента, слушаоце, то је неукусно примитивно.

-      Никада се несмете нашалити тако да се ви смејете, нисте је ви испричали да би сте ви смејали, него слушаоци. То не сулужи вама да испаднете фрајер него да олакшате усвајање градива.

 

Дидактички материјализам

-      ово је стручан појам под којим се подразумева да када држите предавање да износите сувише много нових чињеница, стручних појмова.

 

Мимика и гестикулација

 

Визуелизација

-      да би се боље памтило морате оно што памтите да замислите у сликама. При томе, те слике могу да буду као стрип, па да се прича састоји од неколико сличица, или као филм са покретним сликама. У овом другом случају се боље памти.

-      Покушајте то да поновите док држите предавања, то има још једну последицу која у књигама од науке не пише. Тиме се врши ментална пројекција онима који слушају и који вас гледају. Ваш ментум преноси ментуму гледалаца те слике. Што су вама јасније, биће и њима, што су оштрије вама, биће и њима.

 

Критика

-      критика често може да буде и сатанизација. У чему је разлика, сатанизација је критика која вам не говори како да будете бољи или, ако вам то и каже, каже вам то на начин на који ви то не можете да урадите. Критика, која није сатанизација, је она, која вам указује како да нешто исправите у домену ваших могућности. Ако вас неко сатанизује не слушајте га. ОН ВАМ ЖЕЛИ ЗЛО. ОН ВАС ПОНИЖАВА, ДЕГРАДИРА.

-      ОНАЈ КОЈИ ВАС КРИТИКУЈЕ, МОРАТЕ ДА ГА ПОШТУЈЕТЕ.

-      КАДА ВИ КРИТИКУЈЕТЕ, ЧИНИТЕ ТО У 4 ОКА АКО ХОЋЕТЕ ДА ВАС ПОСЛУШАЈУ. У СУПРОТНОМ, МОЖЕ И НАЈЧЕШЋЕ СЕ СХВАТА КАО УВРЕДА.

Comments powered by CComment

PREGLED NOVIH TEKSTOVA

  • Pri~a o jednom „stru~waku“ i jednom konkursu

     

    Dragi moji, onomad sam Vam pisao o ~oveku koji zbog politike nije mogao da se zaposli, za vreme socijalizma, pa se izdr`avao pi{u}i drugima diplomske, magistarske i doctorate. E, ovo je nastavak pri~e o wemu.

                Naime, dojadilo i wemu da `ivi od pisawa drugima diplomskih, magistarskih i doktorskih i re{i da zatra`i i da dobije kao i svi normalni qudi dr`avni pardom, po{to je sve bila dru{tvena svojina, a ne dr`avna, da dobije dru{teni posao.

                Konkurisao je na raznim mestima i bio je odbijen. To ste mogli i da pretpostavite.

                Ali …

                U jednoj radnoj organizaciji, {to bi danas rekli u preduze}u bio je direktnor jedan kome ne on napisao i diplomski i magistarski. Povremeno mu je pisao i radove

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O jednom piscu, koji je ostao aniniman

    Upoznao sam ga 90 – tih godina 20 – og veka u Beogradu. Ve} tada je imao preko 70. godina. Voleo je da se pojavquje i da dr`i govore na nacionalnim skupovima u to vreme. Pri tome nije bilo bitno da li su to ravnogorski, zbora{ki ili neki tre}i skupovi – bitno je samo da su bili srpski.

                Ono {to se o wemu znalo nije bilo ba{ mnogo. Poticao je negde sa dana{weg juga Srbije, Zna se da je studirao, [ta je studirao niko ta~no nije znao, Da li je zavr{io … ni to niko nije znao. On sam

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ]utawe

                    Zovem te ne javqa{a se, Do|em kod tebe ku}i i dozivam Te. Ni tada ne otvara{ vrata. Sretnem te na ulici izbegava{ me. Posao koji se koliko Tebe, ti~e i mene, ne zove{ me, ve} me zaobilazi{.

                Setih se re~i napisanih Mire Furlan. „ i onim kolegama, prijateqima i znancima koji mi svojom {utwom daju do znawa da na wih vi{e ne računam. Kome zapravo pi{em ovo pismo? Tko }e ga pro~itati? Tko }e ga htjeti pro~itati?“

                Ako sam ih nekada ne~im uvredio, {to mi ne

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ZAKONODAVNA DELATNOST KRAQA MILUTINA

     

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Mo`ete li biti ili imati pravog prijateqa?

    Da li ste ili boqe re}i koliko ste puta ~uli da se qudi `ale kako danas nem pravih prijateqa. Svi se sa vama dru`e dok im trebate, a kada ih iskoristite … Ne znam za vas ali ja sam to slu{ao takore}i svakodnevno.

    Ono {to je bilo interesantno to je da qudi koji su meni slovili kao pravi prijateqi, kukaju kako nema pravih prijateqa. Nesvesno su mi slali poruku da im ja nisam pravi prijateq. [ta sam? Ne mogu da pretpostavim. Povr{ni prijateq, poznanink ili ve} {ta ali pravi prijateq ne.

    Dobro

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Itelektualci gde ste?

    Kada sam bio mali, i{ao u {kolu, prvo osnovnu, pa sredwu, kada sam studirao, uvek su postojali qudi koji se nisu neposredno bavili politikom ali su bili kriti~ka misao dru{tva u kojem smo `iveli. Oni su bili qudi koji su tuma~ili doga|aje, komentarisali politi~ku situacuju, nudili re{ewe iz we, U tim svojim stavovima kod wih je mogao da se uo~i kontinuitet. Ono {to je moglo da se oseti u wihovim istupawima, to je odsustvo arogancije, svesnost o te{koj situaciji u kojoj se nalazimo i poku{aj da

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O odgovornosti

    Onima koji prate mog Promu}urka mogu da primate da odavno nisam objavio ni jedan tekst. To wihovo zapa`awe je ta~no i tu nema {ta da zamerim. Postavqa se pitawe za{to?

                Nije da nisam pisao ni{ta. Pisao sam nekoliko tekstova. Ali ja po navici kada napi{em tekst ostavim ga da stoji neko vreme, vratim se ispravim sve gre{ke koje vidim ili ubla`im ili promenm neke stavove i onda ga pustim. Isto sam radio i sada.

    Ali…

    Kada je Promu}urko po~eo svoj `ivot, pose}ivalo ga je desetak qudi

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Parastos u Sremskim Karlovcima po 35 put

    Sve {to vreme daqe hita,

    Sve se ve}ma pro{lost grli,

    Sve se vi{e na{i mrtvi,

    ~ine nama ne umrli.

     

    Preosve}eni vladiko blagoslovite,

    Poma`e Bog draga bra}o i sestre,

     

                 Poma`e Bog po 35 put, za redom na parastosu prvom gerilcu porobqene Evrope u borbi protiv Hitlera, protiv nacizma. Gerilcu  koji je po{tuju}i pravo odbio da prizna kapitulaciju od ne legetimnih predstavnika vlasti. Podsetimo se da je Aleksandar Cincar Markovi} bio BIV[I ministar i kao takav nije imao pravo da

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Autokefalnost SPC


     

    Write comment (0 Comments)  
  • SVE OSOLITI QUBAVQU

    ^esto ~ujem u razgovoru qudi u mojoj okolini, kako im je na poslu te{ko, kako su im kolege nesnosne, kako vlada lo{a atmosfera. Kako to prevazi}i? Kako u~initi odnose boqim?

                Razgovarao sam o tome sa mojim duhovnikom. On se nasmejao, blago me je upitao: {ta ja mislim za{to je tako? Odgovorio sam mu da je to zbog nedostatka razumevawa, nedostatka po{tovawa tu|e li~nosti i sli~no. Prihvatio je ali je rekao da postoji jo{ jedan dubqi razlog za to. Nisam mogao da u toku razgovora dam

    Write comment (0 Comments) Опширније...