[ta nas ne u~e, a trebali bi da znamo
Od prvog trenutka kada u|emo u {kolu sa sedam godina, pa sve do ... doktorata, ako idemo tako daleko, od nas se zahteva da u~imo. Niko nikada me|utim nije nas uputio kako da u~imo. Ne u~i se svaki predmet jednako, ne u~i se isto pisawe slova, matematika i tehni~ko. Ne u~e se isto prirodne i dru{tvene nauke, ne u~e se isto gradimo koje je ~isto narativno i gradimo koje tra`i ovladavawem ve{tina.
Obi~no se ka`e da se neke stvari u~e ~itawem ali postoje razli~ite vrste ~itawa. Obi~no se ka`e da se ve{tine u~e praksom ali postoje i vi{e vrsta prakse. Od nas se dakle kao |aka tra`i da ne{to radimo {to nas niko nikada nije nau~io i jo{ se tra`i da to radimo dobro. Da se radi o nekom drugom, a ne o nama, da se neradi o na{em li~nom `ivotu bili bi sme{no da nije tu`no.
Ono {to mogu da Vam ponudim je moja pri~a.
Kada god sam u~io prvo sam nastojao da savladam zna~ewe svih nepoznatih pojmova. Nemogu}e je ne{to nau~iti ako ne zna{ {ta to zna~i. Dakle, u svesku sam prvo vadio sve pojmove koji su mi nepoznati i tra`io wihova obja{wewa. Tek sam onda pristupao ~itawu. Kada pro~itam, ponavqao sam svojim re~ima pro~itano.
Ali onda je do{ao fakultet mnogo gradiva da se nau~i, a ne mo`e kao u {koli lekcija po lekcija dok nau~i{ jedno zaboravi{ drugo. Sem toga nemam ose}awe celine u glavi. Tako da sve {to u~im ~ini mi se kao da u~im besmimslene slogove koji me|usobno nisu povezani. Takvo u~ewe je na granici mogu}eg. Meni je bilo mogu}e tako da nau~im Sociologiju, koja je imala skoro 400 strana ali ne i ve}e predmete. Tada sam smi{qaju}i kako da u~im po~eo od sadr`aja, nau~io sam prvo najve}e naslove, pa sam zatim u okviru najve}ih naslova nau~io podnaslove. Tek kada sam bio sposoban da ih sve ponovim odnapred i odnazad bez toga da moram da ~ekam da se setim, prelazio sam na u~ewe naslova lekcija. Kada sam i wih nau~io kao {to sam napred opisao prelazio sam na pojedina~ne lekcije. Svako jutro i ve~e, sam me|utim, ponavqao sadr`aj. To mi je bilo va`no da shvatim u koji kontekst sme{tam to {to u~im, taj kontekst mi je uvod kada treba da odgovaram.
Kada sam do{a do onoga trenutka da treba da pi{em radove morao sam da sistematizujem mnogo podataka (u to vreme nije bilo kompjutera). Sve podatke sam pisao na papiri}ima na kojima sam obele`avao odakle su, koja su strana i sl, a zatim ih slagao prema hronologiji. Tako sam napisao preko 1000 papiri}a. Kada sam krenuo da pi{em pisawe mi je bilo bez ve}ih problema jer su podaci ve} bili sistematizovani.
Dakle, pitajte onoga koji vas u~i kako da u~ite wegov predmet. Ima li nekih finesa, tajni i sl. Ima ih sigurno samo je na wemu da li ho}e da vam ka`e ono {to zna. Naravno ne mora on da zna sve, neko drugi mo`e da ima druga~iji na~in rada.
Comments powered by CComment