PRETRAGA

OTVORITE SAJT NA VA[EM MOBILNOM URE\AJU

KO JE NA MRE@I

Ко је на мрежи: 165 гостију и нема пријављених чланова

BROJ POSETA

01938062
Danas
Ju~e
Ove nedeqe
Pro{le nedeqe
Ovog meseca
Pro{log meseca
Svih dana
305
418
1598
3020
8368
13221
1938062

0.47%
5.63%
0.77%
0.29%
0.07%
92.77%
Online (15 minutes ago):48
48 guests
no members

Ваш ИП:3.144.123.24

NAJNOVIJI KORISNICI

  • Milorad
  • Zone
  • Паки
  • tene
  • vidovi}1979

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Web Proxy


 

 

Srpsko - ruski odnosi u 12. i po~etkom 13. veka

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

 

            Uvek kada se po~ne ne{to prou~avati trebalo bi krenuti od po~etka. To je polazna ta~ka odakle po~iwu da se razvijaju odnosi, u ovom slu~aju izme|u dva naroda. Uvek kada bilo {ta radimo, pi{emo, zidamo, oremo, pravimo, moramo znati od ~ega polazimo, gde je po~etak i kakav je taj po~etak. Taj stav izra`ava i srpsko obi~ajno pravo kada ka`e {to se grbo rodi,vreme ne ispravi. Dakle, ono {to je u samom po~etku bilo lo{e nikada dobro ne mo`e postati.

            Prvi pomeni koji upu}uje na mogu}i susret Srba i Rusa je u Pesmi o Rolandu, koji navodi da su Srbi i Rusi, kao ratnici u~estovali u sukobima Normana i Vizantije u 11. veku. Tom prilikom spomiwe se i Samuilo, srpski vladar knez Jovan Vladimir, wegova `ena Samuilova k}erka, a navode se i slovenska plemena Quti}i i Ugli~i. Mo`da pod ovim Ugli~ima mo`emo prepoznati pleme Ul~e, koje spomwinu ruski izvori s po~etka 12. veka.  Prvi sigurni kontakt izme|u Srba i Rusa zabele`en je u 12. veku. Vezan je za ime Belo{a, sina velikog `upana Uro{a I, ro|enog brata srpskih velikih `upana Uro{a II, Dese. Belo{ je i sam bio jedno kratko vreme vladar Srbije. Napomenimo za neupu}ene da je titula velikog `u{ana bila vladarska tituala u Srbiji u 12 veku. Dakle svi vladari Srbije u 12 veku su mu bili rod. Drugo, radi se o ~oveku koji je ve}i deo svoje karijere i `ivota proveo u Ugarskoj, u kojoj je boravio verovatno na poziv kraqice Jelene, ina~e wegove ro|ene sestre. U woj je bio vaspita~ prestolonaslednika, a kasnije kraqa Geze II, a sem toga i prvi poznati po imenu hrvatsko – dalmatinski ban, duks, i najzad palatin. Titula palatina bila je druga po zna~aju u Ugarskoj. On je svoju drugu sestru udao za Konrada II od Znojma u ^e{ku.

            Rusija je posle smrti velikog kneza i vladara Vladimira II Monomaha 1125. godine u{la u period gra|anskih ratova, zbog borbi za presto. Ugarski dvor se upleo u te borbe, a Belo{ je 1144. godine vodio ugarske ~ete u pomo} galicijskom knezu Vladimirku Volodarevi~u, koji se tom prilikom borio protiv kijevskog velikog kneza Vsevoloda. Dve godine kasnije Belo{ev sestri} i ugarski kraq Geza II, se po Belo{evom savetu o`enio Eufrosinom, unukom kijevskog velikog kneza Vladimira II Monomaha, koja je bila sestra kneza Izjaslava Mstislavi~a. Belo{ev uticaj je bio odlu~uju}i kada se wegova k}i uda za ro|enog brata Izjaslava i Eufrosine Vladimira Mstislavi~a. Vladimir je bio prvo knez Lucki, a potom i knez Volonije. Brak je sklopqen 1150. godine. Svog zeta i wegovu porodicu je Belo{ samo od 1148 – 1152. godine pomagao vojno {est puta. Tako je ona postala prva Srpkiwa koja se udala na ruski dvor i u Rusiju. U Rusiji je bila poznata pod imenom Banovna.

            Drugi podatak koji svedo~i o postojawu srpsko ruskih veza odnosi se na 1192. godinu i dolazak ruskih monaha iz svetogorskog manastira Pantelejmoan u Ra{ku, kojom tada vlada veliki `upan Stefan Nemawa. Ciq wihovog dolaska bio je skupqawe milostiwe za manastir. Ova wihova aktivnost svakako nije mogla da se odvija bez izri~ite saglasnosti vladara koji im je to morao dozvoliti. Sli~no je bilo sa Dubrov~anima, kojima je veliki `upan poveqomm dozvolio da slobodno kre}u po wegovoj zemqi. Verovatno da za skupqawe milostiwe nije mora bit data poveqa ali nekakva pismena pismena dozvola svakako. Drugo, oni su idu}i i skupqaju}i materijalne priloge vr{ili jednu drugu slu`bu za ~iju je delatnost srpski vladar bio zaniteresovan, a to je {irewe i u~vr{}ivawe pravoslavqa i hri{}anstva. Ti monasi su svojom pri~om, a jo{ vi{e svojim primerom svedo~ili Hrista. Dakle, on su bili i putuju}i misionari. Upravo ugledaju}i se na wih sa wima je krenuo i najmla|i sin Stefana Nemawe, Rastko u Svetu Goru. Tamo je Rastko postao Sava, a time utro put autokefalnoj crkvi, stvarawu crkvene organizacije kod Srba onakva kakva je postala i sl. Bez wega ne bi postojalo ono {to se zove svetotsavqe.

              I tre}i podatak koji svedo~i o srpsko – ruskim odnosima odnosi se na Svetog Savu i sastavqawe srpskog Zakonopravila. Ono {to mi Srbi nazivamo Zakonopravilo, to Rusi zovu Krm~ija, a Grci Nomokanon. To je zbornik crkvenog i svetovnog prava, koji su morali da imaju svi episkopi, da bi po wemu sudili u crkvenim stvarima na teritoriji svoje episkopije. Sveti Sava nije sam preveo wegov tekst, mo`da samo neki mawi deo, ali je sigurno izvr{io odabir tekstova, organizovao wihovo prevo|ewe i izvr{io redigovawe. Do danas nije prona|en vizantijski zbornik sa istovetnim sadr`ajem. On mu je dao zakonsku snagu u srpskoj crkvi prilikom dobijawa autokefalnosti. Me|utim, on je jo{ na Svetoj gori, svakako pre pisawa Hilandarskog tipika, po~eo da radi na srpskom Zakonopravilu {to su mu omogu}ile odre|ene povoqne okolnosti. Pre svega ~iwenica da je u manastiru Pantelejmonu, wegovom prvobitnom svetogorskom boravi{tu, postojala ruska varijanti Krm~ije. Ona je sadr`ala Prohiron ali i veliki deo onoga {to je u{lo u svetosavsko Zakonpravilo. Mnogi rusizmi u tekstu svedo~e da je sigurno taj Prohiron imao pred sobom i prevodilac srpskog zbornika. Da li je ovo jedini odgovor na mnoge rusizme u tekstu, jo{ nije re{eno. Naime u nauci su izneta mi{qewa da je u Ra{koj je pre Rastkovog dolaska u Hum, bila formirana pravopisna {kola pod ruskim uticajem, a tre|a mogu}nost za wihovo pojavqivawe u Zakonopravilu je anga`ovawe Rusa za samostalno ili zajedni~ko sa Srbima, prevo|ewe tekstova. Rusizmi su svi iz jednog centra - oni su severno ruske (novgorodske) ortografije, pa prema tome nema osnove za pretpostavku da je tih uticaja moglo da bude vi{e, ve} je postojao jedan ali dovoqno jak. Koji, nije mogu}e odgovoriti.

Dakle, sam po~etak srpsko – ruskih odnosa je bio plodonosan mo`emo re}i za obe strane. Ono {to se rodilo nije bilo grbo, nego zdravo i dobro. Zato traje toliko dugo i donsi plodove i danas


 

Comments powered by CComment

PREGLED NOVIH TEKSTOVA

  • PRVI SRPSKI VLADAR SVETITEQ SVETI JOVAN VLADIMIR

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • O SVETORODNOSTI

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Pri~a o igumanu Mitrofanu koga su ubili komunisti

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Jedan primer hri{}anske qubavi

    Za Hrista sam u~io da je qubav. Jedan u~iteq mi je rekao da kada bi od Hrista oduzeli qubav ne bi ostalo ni{ta. To je dovelo do toga da qubav shvatam kao sinonim za Boga. Da sve ono {to volim shvatam da se odnosim onim bo`anskim u sebi. Moja qubav je za mene bila dokaz da imam Boga u sebi i da je to ono na {ta mislimo da nas je Bog stvorio po svom obrazu. Naprotiv, da svaka mr`wa i bes, zlomisje su dokaz postojawa |avola u nama.

                Ovo je pri~a o jednom slu~aju qubavi koju sam

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Ba{tina – xeparo{

    Ba{ta, kao arhaizam zna~i otac, o~evina, Dakle, to nije ne{to {to smo ba{ mi stekli, to je ono {to ve} postoji u na{oj tradiciji, {to ve} postoji u na{oj porodici, familiji. U ovom slu~aju, to je i ba{tina – ba{ta. Dakle, ne samo da je to osobina koja je hm, neko mo`e da ka`e krasila na{eg oca, nego i na{eg dedu. Zamislite, osobina koja traje tri generacije. Pa u na{em dru{tvu, to je ba{ retkost i tim pre treba da tako ne{to po{tujemo. Me|utim, treba imati u vidu da ba{tine mogu da budu

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • NOVA PROMU]URKOVA RUBRIKA

     PO[TOVANI POSETIOCI, NOVA PROMU]URKOVA RUBRIKA U IZBORNIKU NA SAJTU 


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Po ~emu zna{ da si genije?

    Kako ~ovek da zna da li je i koliko genije? Te{ko pitawe utoliko {to je te{ko na wega dati ta~an i precizan odgovor.
    Prvo {to pada na pamet jeste, po tome {to te drugi po{tuju na poslu. [to te uva`avaju kao ~oveka, na poslu, u ku}i, u dru{tvu. To mo`e da zna~i i da si im blizak, da se ne razlikuje{ od wih. Da se ni~im ne isti~e{ i da si sasvim prose~an, pa se zato tako odnose prema tebi. Dakle, nisi ne{to naro~ito, nisi genije.
    Drugi slu~aj, je kada ti qudi odaju priznawe, zato {to ne{to zna{

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O konzervativizmu

    Pod pojmom konzervativizam, obi~no se podrazumeva `eqa da se u ime starog, spre~i ne{to novo. Konzervativizam se zato do`ivqava, kao ne{to nazadno, reakcionarno, ne{to {to je za svaku osudu. Ne{to {to spre~ava svaki napredak, svaki progress. ^ak je Hegel izneo teoriju negaciju, negacije, dakle da nemo`e novo da se stvori, dok nestane starog. Da li je to ba{ tako?

                Pa ~im smo krenuli da pi{emo o konzervativizmu zna~i da to mi{qewe ne delimo. [ta vi{e smatramo ga besmislenim

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ^ovek koji je odustao od `ivota

                 Pri~u koju }u Vam danas ispri~ati ~uo sam od samog glavnog junaka ove pri~e. Upoznao sam ga u vozu. Naime, decenije svog `ivota sam proveo putuju}i zbog studija i posla. Tako sam upoznao mnoge qude sa zanimqivim i interesantnim pri~ama. Pa izme|u ostalih i wega.

                Ne navodim mu ime jer ga nisam ni zapamtio, a nije ni bitno za ovu pri~u. Po{to sam u{ao u voz prolzio sam hodnikom pored nekoliko kupea, koji su bili polupuni. U jednom je sedeo samo jedan stariji ~ovek sa oko

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • [ta je najopasnije u poslu?

    Prvo {to moramo da ka`emo na po~etku ~lanka je NA KOGA SE ODNOSI NA[A TEMA? Odnosi se na sve zaposlene i na sve koji imaju preduze}e, sasvim svejedno da li su pri tom samozaposleni ili su biznismeni. Dakle, jednako se odnosi i na radnike u proizvodwi, radnike u zdravstvu, prosveti, uslugama, kulturi i sli~no.

    Svako ko radi, naro~ito ako rukovodi poslom interesuje se {ta je najva`nije da posao potskane i da pove}a produktivnost i radni u~inak svoj ili svoga tima. ^ini se da su nava`niji

    Write comment (0 Comments) Опширније...