PRETRAGA

OTVORITE SAJT NA VA[EM MOBILNOM URE\AJU

KO JE NA MRE@I

Ко је на мрежи: 61 гостију и нема пријављених чланова

BROJ POSETA

01937958
Danas
Ju~e
Ove nedeqe
Pro{le nedeqe
Ovog meseca
Pro{log meseca
Svih dana
201
418
1494
3020
8264
13221
1937958

0.47%
5.63%
0.77%
0.29%
0.07%
92.77%
Online (15 minutes ago):49
49 guests
no members

Ваш ИП:18.220.206.141

NAJNOVIJI KORISNICI

  • Milorad
  • Zone
  • Паки
  • tene
  • vidovi}1979

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Web Proxy


 

 

Tradicija i sada{wica

Оцена корисника:  5 / 5

Звезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активнаЗвезда активна
 

Kada govorimo o odnosu tradicije i sada{wice mo`emo primetiti da je tradicija deo dana{we stvarnosti koji je nastao u pro{losti i nastavio da `ivi, da traje do danas. U tom smislu tradicija se mo`e i treba vezati za korene i to kako od wihovih najve}ih, tako do najmawih dubina. To je jedini mogu}i deo pro{losti, kojim raspola`emo danas i samo o wemu mo`emo odlu~ivati da li }e `iveti i sutra ili }emo je ispratiti na grobqe pro{losti i zaborava. Kada bi bilo mogu}e da odbacimo sve danas, od onoga {to je bilo ju~e, odnosno ono {to smo imali do ju~e, danas ne bi imali ni{ta. U tom smislu tradicija odr`ava vezu izme|u pro{losti i budu}nosti ne dozvoqavaju}i da se ona raskine, ona nam omogu}ava da iz dubine `ivota crpimo stvarala~ku energiju. Da danas i sutra ne budemo puki siromasi, nego neko ko ima ne{to i zato nam slu`i tradicija. Upravo je tradicija, i kao kolektivno svesno ali i kolektivno nesvesno ono, {to stvara na{ identitet, sliku nama o nama samima, ali i ono po ~emu nas drugi vide, pamte, prepoznaju i odre|uju.

O tradiciji saznajemo iz istorije. Istoriju mo`emo shvatiti barem na dva na~ina. Prvi je kao pro{lost, a drugi je kao nauka o pro{losti. Ali samo `iva pro{lost jeste tradicija.

Istorijska nauka je ta izme|u ostalog, koja stvara predstave o pro{losti, vr{i proces prihvatawa svesti o pro{losti, o tradiciji i na osnovu we oblikuje predstavu za budu}nost. Me|utim, ona to mo`e ali ne mora samo ona to da radi, to mogu da rade i druge nauke i druge oblasti qudske delatnosti. To mo`e, nekada plasti~nije, `ivqe, dinami~nije da radi kwi`evnost, naro~ito ako i sama poti~e iz davnih vremena i onda nije samo kwi`evno delo nego i istorijski izvor. U tom podtekstu mo`emo govoriti i o prou~avawu kwi`evnog predstavqawa pro{losti. Tako nam postaje zanimqiv kwi`evni tekst na dva na~ina, kao saznawe o doga|aju onda kada se doga|aj desio, i drugi, ne mawe bitan, saznawa o doga|aju kada je kwi`evno delo nastalao i svedo~ilo o wemu.

Bavqewe nacionalnom istorijom uvek ima, pored nau~ne i psiholo{ku dimenziju, kroz koju sami sebe sagledavamo ko smo, {ta smo, kakvi smo, gde smo i sl. To su kqu~na pitawa koja predstavqaju deo identiteta svakoga pa, i srpskog naroda. U tom pogledu nacionalno sagledavawe samog sebe po~elo je kroz istoriju kod Srba jo{ od `itija Sv. Jovana Vladiira, pa zatim @itija Sv. Simeona, @itija Sv. Save, @itije Sv. Arsenija Sremca koje su pisali, Stefan Prvoven~ani, Domentijan, Teodosije, Danilo. Ta istorija je pisala ne samo o pro{losti, ona je pisala i o vrednostima, ciqevim, shvatawima srpske istorije i sl. u datim vremenima. Sa nestankom srpske dr`ave ostalo je samo pam}ewe.

To mo`e sem toga da radi i pozori{te, film, balet. Me}utim, da bi tradicija bila tradicija – identitet samodoodre}ewe, wu kao deo sebe treba da do`ivi najve}i deo naroda. U suprotnom, ako se deo tradicije, ne do`ivqava kao deo sebe, nastaje raskol u identitetu. U onome {to nas odre}uje, jer da bi celina bila celina mora imati zajedni~ke svetiwe, ako ih nema, stvaraju se dva identiteta ili vi{e i to je kraj celine. To je osnov za nastajawe posebne svesti u okviru jedne celine.


 

Comments powered by CComment

PREGLED NOVIH TEKSTOVA

  • PRVI SRPSKI VLADAR SVETITEQ SVETI JOVAN VLADIMIR

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • O SVETORODNOSTI

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Pri~a o igumanu Mitrofanu koga su ubili komunisti

     


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Jedan primer hri{}anske qubavi

    Za Hrista sam u~io da je qubav. Jedan u~iteq mi je rekao da kada bi od Hrista oduzeli qubav ne bi ostalo ni{ta. To je dovelo do toga da qubav shvatam kao sinonim za Boga. Da sve ono {to volim shvatam da se odnosim onim bo`anskim u sebi. Moja qubav je za mene bila dokaz da imam Boga u sebi i da je to ono na {ta mislimo da nas je Bog stvorio po svom obrazu. Naprotiv, da svaka mr`wa i bes, zlomisje su dokaz postojawa |avola u nama.

                Ovo je pri~a o jednom slu~aju qubavi koju sam

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • Ba{tina – xeparo{

    Ba{ta, kao arhaizam zna~i otac, o~evina, Dakle, to nije ne{to {to smo ba{ mi stekli, to je ono {to ve} postoji u na{oj tradiciji, {to ve} postoji u na{oj porodici, familiji. U ovom slu~aju, to je i ba{tina – ba{ta. Dakle, ne samo da je to osobina koja je hm, neko mo`e da ka`e krasila na{eg oca, nego i na{eg dedu. Zamislite, osobina koja traje tri generacije. Pa u na{em dru{tvu, to je ba{ retkost i tim pre treba da tako ne{to po{tujemo. Me|utim, treba imati u vidu da ba{tine mogu da budu

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • NOVA PROMU]URKOVA RUBRIKA

     PO[TOVANI POSETIOCI, NOVA PROMU]URKOVA RUBRIKA U IZBORNIKU NA SAJTU 


     

    Write comment (0 Comments)  
  • Po ~emu zna{ da si genije?

    Kako ~ovek da zna da li je i koliko genije? Te{ko pitawe utoliko {to je te{ko na wega dati ta~an i precizan odgovor.
    Prvo {to pada na pamet jeste, po tome {to te drugi po{tuju na poslu. [to te uva`avaju kao ~oveka, na poslu, u ku}i, u dru{tvu. To mo`e da zna~i i da si im blizak, da se ne razlikuje{ od wih. Da se ni~im ne isti~e{ i da si sasvim prose~an, pa se zato tako odnose prema tebi. Dakle, nisi ne{to naro~ito, nisi genije.
    Drugi slu~aj, je kada ti qudi odaju priznawe, zato {to ne{to zna{

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • O konzervativizmu

    Pod pojmom konzervativizam, obi~no se podrazumeva `eqa da se u ime starog, spre~i ne{to novo. Konzervativizam se zato do`ivqava, kao ne{to nazadno, reakcionarno, ne{to {to je za svaku osudu. Ne{to {to spre~ava svaki napredak, svaki progress. ^ak je Hegel izneo teoriju negaciju, negacije, dakle da nemo`e novo da se stvori, dok nestane starog. Da li je to ba{ tako?

                Pa ~im smo krenuli da pi{emo o konzervativizmu zna~i da to mi{qewe ne delimo. [ta vi{e smatramo ga besmislenim

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • ^ovek koji je odustao od `ivota

                 Pri~u koju }u Vam danas ispri~ati ~uo sam od samog glavnog junaka ove pri~e. Upoznao sam ga u vozu. Naime, decenije svog `ivota sam proveo putuju}i zbog studija i posla. Tako sam upoznao mnoge qude sa zanimqivim i interesantnim pri~ama. Pa izme|u ostalih i wega.

                Ne navodim mu ime jer ga nisam ni zapamtio, a nije ni bitno za ovu pri~u. Po{to sam u{ao u voz prolzio sam hodnikom pored nekoliko kupea, koji su bili polupuni. U jednom je sedeo samo jedan stariji ~ovek sa oko

    Write comment (0 Comments) Опширније...  
  • [ta je najopasnije u poslu?

    Prvo {to moramo da ka`emo na po~etku ~lanka je NA KOGA SE ODNOSI NA[A TEMA? Odnosi se na sve zaposlene i na sve koji imaju preduze}e, sasvim svejedno da li su pri tom samozaposleni ili su biznismeni. Dakle, jednako se odnosi i na radnike u proizvodwi, radnike u zdravstvu, prosveti, uslugama, kulturi i sli~no.

    Svako ko radi, naro~ito ako rukovodi poslom interesuje se {ta je najva`nije da posao potskane i da pove}a produktivnost i radni u~inak svoj ili svoga tima. ^ini se da su nava`niji

    Write comment (0 Comments) Опширније...